Pierwszy w historii marki Ducati elektryczny motocykl to efekt ścisłej współpracy między działem badawczo-rozwojowym Ducati i Ducati Corse, które wspólnie opracowują innowacyjne rozwiązania techniczne, nigdy wcześniej nie stosowane w przypadku akumulatorów, silnika czy falownika.
Ducati ujawniło szczegóły techniczne projektu MotoE w filmie, w którym prototyp przedstawia zespół, który nadzorował jego tworzenie i rozwój.
„V21L” w Borgo Panigale identyfikuje pierwszy motocykl elektryczny Ducati, prototyp, który od 2023 roku będzie rywalizował w Pucharze Świata FIM MotoE. Jedynym dostawcą motocykli będzie Ducati, a 18 elektrycznych maszyn rywalizować będzie na torach w każdy weekend wyścigowy.
Projekt MotoE ma strategiczne znaczenie dla Ducati, ponieważ umożliwia rozwój eksperckiej wiedzy w dziedzinie napędu elektrycznego. Zachowuje też podejście od zawsze napędzające DNA producenta z Bolonii: eksperymentowanie z rozwiązaniami technologicznymi w świecie wyścigów, które następnie przenoszone są do motocykli drogowych i cieszą Ducatisti na całym świecie.
Claudio Domenicali, dyrektor generalny Ducati po przejażdżce V21L powiedział: Kilka tygodni temu miałem niezwykłą okazję jeździć Ducati MotoE na torze i od razu zdałem sobie sprawę, że żyję w historycznym momencie. Planeta przechodzi przez trudny okres, a jeśli chcemy zachować jej delikatną równowagę, to wszystkie osoby i wszystkie firmy muszą uznać to za priorytet. Jako Ducati rozumiemy tę potrzebę i poszukujemy rozwiązań, które pozwoliłyby nam przyczynić się do wspólnego celu, jakim jest redukcja emisji CO₂, ale zachowując jednocześnie nasze wyścigowe DNA. Z determinacją zgodziliśmy się opracować najbardziej wydajny elektryczny motocykl wyścigowy, jaki umożliwia obecna technologia. Wynik jaki osiągnęliśmy jest zaskakujący. Kiedy wróciłem do garażu poczułem głęboką dumę z tego, co po raz kolejny udało nam się osiągnąć.
Aby wyprodukować prototyp MotoE, boloński producent motocykli zebrał zespół projektantów Ducati i Ducati Corse, tworząc naprawdę niezwykłą mieszankę umiejętności. Ścisła współpraca między członkami zespołu, zachęconych tak trudnym technologicznie projektem, doprowadziła do nowych sposobów myślenia i projektowania.
Dział R&D Ducati zajął się wszystkimi działaniami w zakresie zarządzania projektami, wraz z projektowaniem i symulacjami elektrycznego układu napędowego. Centro Stile Ducati stworzyło wyjątkowe malowanie motocykla. Z kolei Ducati Corse zajęło się opracowaniem strategii oprogramowania, symulacjami dynamiki i aerodynamiki motocykla, a wreszcie nad procesami testowania i gromadzenia danych.
Dotychczasowy wynik jest już zadowalający: Ducati MotoE waży 225 kg (o 12 kg mniej niż minimalne wymagania narzucone przez Dornę i FIM), zapewnia maksymalną moc 150 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 140 Nm. Na włoskim torze Mugello motocykl osiągnął prędkość 275 km/h.
Połączenie wiedzy, pasji i pracy zespołu Ducati MotoE doprowadziło do stworzenia motocykla elektrycznego z unikalnymi rozwiązaniami technicznymi. Kształt baterii zaprojektowano w taki sposób, aby zoptymalizować rozkład masy. Pakiet akumulatorów o pojemności 18 kWh, składający się z 1152 cylindrycznych ogniw, waży łącznie 110 kg. Falownik o niskiej masie 5 kg pochodzi z wyścigowego samochodu elektrycznego, natomiast silnik osiągający prędkość obrotową 18 000 obr./min waży 21 kg.
Jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych testowanych elektrycznym Ducati dotyczy układu chłodzenia. Prototypowe komponenty chłodzone są przez wyrafinowany i szczególnie wydajny układ cieczowy z podwójnym obwodem. Gwarantuje on stałą wydajność, a także zoptymalizowany czas ładowania. Skonstruowany został w taki sposób, aby nie trzeba było czekać, aż akumulator ostygnie, aby rozpocząć proces. Ducati MotoE można naładować, gdy tylko wjedzie do garażu, a w około 45 minut osiągnąć około 80% zasięgu.
Układ zawieszenia obejmuje przedni widelec Öhlins NPX 25/30 o średnicy goleni 43 mm, który pochodzi z modelu Superleggera V4, a także tylny, w pełni regulowany amortyzator Öhlins TTX36. Amortyzator skrętu to regulowana jednostka Öhlins. Układ hamulcowy Brembo jest dostosowany do specyficznych wymagań Ducati MotoE. Z przodu składa się z podwójnej stalowej tarczy o średnicy 338,5 mm o zwiększonej grubości, dwóch zacisków GP4RR M4 32/36 i promieniowej pompy głównej PR19/18. Z tyłu zacisk P34 działa na pojedynczym zespole tarczowym o średnicy 220 mm z pompą hamulcową PS13.
W proces rozwoju Ducati MotoE zaangażował się również zespół testowy Ducati Corse kierowany przez Marco Palmeriniego, który testował motocykl na torze, stosując te same metodologie, co w MotoGP. Nieocenione okazało się wsparcie kierowców Michele Pirro, Alexa De Angelisa i Chaza Daviesa.
Plan prac nad projektem Ducati MotoE osiągnął już zaawansowany etap rozwoju i postępuje w szybkim tempie. W 2023 roku Ducati przejmie rolę jedynego dostawcy pojazdów w Pucharze Świata FIM MotoE. Kolejnym celem bolońskiego producenta jest wykorzystanie udziału w najważniejszych na świecie wyścigach motocykli elektrycznych do stworzenia, gdy tylko technologia na to pozwoli, pojazdu elektrycznego Ducati, który byłby lekki, ekscytujący i mógłby zadowolić wszystkich entuzjastów.
#DucatiMotoE